A gyerekek és fiatalok szerte Európában egyre fiatalabb korban kezdenek ismerkedni a világhálóval, és életük egyre több szférájában jelenik meg, vagy kap akár főszerepet az internetezés. Ez a folyamat kétségtelenül számos előnnyel jár, ám nyilvánvalóan veszélyeket is rejt magában.
A jelenség természetéből adódik, hogy az esetleges ártalmak forrásául szolgáló veszélyek sokszor nagyobb figyelmet kapnak, hiszen mind a szülők, mind pedig az egyéb érintett aktorok (tanárok, szakpolitikusok, média, civil szervezetek, stb.) célja az, hogy ilyen esetek minél ritkábban forduljanak elő.
Ugyanakkor akár az előnyökről, akár a veszélyekről van szó, a gyerekek internetezéséről és ennek a szocializációra, kapcsolatépítésre, kommunikációra, tanulásra való hatásáról igen kevés bizonyítékokkal alátámasztott tudással rendelkezünk. Ennek a hiányosságnak a részbeni pótlására jött létre az EU Kids Online nemzetközi kutatási együttműködés, amit az Európai Bizottság Biztonságos Internet Programja támogat. Az EU Kids Online kutatásnak eddig két hulláma valósult meg: az EU Kids Online I. elsősorban a már meglévő európai kutatások tanulságainak összegyűjtésével és a gyerekek internetezését leíró elméleti modell megalkotásával foglalkozott, amit a 2011 őszén lezáruló EU Kids Online II. egy nagyszabású, 25 európai országot érintő adatfelvétellel teljesített ki. A kutatás magyarországi partnere az ITHAKA Nonprofit Kft. volt.
Innen letölthető egy rövid kis elméleti áttekintés, illetve a magyar eredmények, következtetések összefoglalása.